Tajemnice oddechu ujjayi

Czym jest ujjayi? Na czym polega? I jak się go nauczyć? Zapraszam was dzisiaj na wpis o wyjątkowym oddechu, który pozwala utrzymać i wzmocnić asanę, poprawia kondycję mięśni brzucha, a także zabezpiecza kręgosłup podczas wygięć, pozycji odwróconych czy wymagających balansów. Enjoy!

Jak wykonać oddech ujjayi?

Oddech ujjayi opisuję moim uczniom jako „oddech do krawędzi żeber”. Aby skutecznie go wykonać, należy skupić się na 4 zasadach:

1. Podczas wdechu brzuch zasysa się. Gardło i tchawica przybierają kształt jak przy wypowiadaniu litery „o”.

2. Żebra rozszerzają się przy wciąganiu i zwężają przy wypuszczaniu powietrza.

3. Podczas wydechu dół brzucha napina się. Gardło i tchawica przybierają kształt jak przy wypowiadaniu litery „h”.

4. Całość oddechu odbywa się wyłącznie przez nos, przy brodzie lekko skierowanej ku szyi.

W mojej praktyce taki oddech należy utrzymywać w każdej asanie oraz przez całe ćwiczenia. Jedyne odstępstwo stanowi siavasana, czyli czas relaksu i odpoczynku (wtedy oddech prowadzony jest do brzucha). Na początku praktyki przyzwyczajenie się do prawidłowego oddechu może być dla ciebie trudne, ponieważ wymaga wprawy i koncentracji. Jeśli twoje mięśnie brzucha nie są wystarczająco mocne, z początku możesz odczuwać trudność w długim utrzymaniu ich w napięciu. Spokojnie, to zupełnie normalne! Praktyka oddechu to sztuka, która przychodzi z czasem. W pewnym momencie ujjayi staje się naturalny i „włącza się” samoistnie 😉

Co daje oddech ujjayi?

Prawidłowy oddech podczas praktyki pozwala zadbać o odpowiednie napięcie mięśni, mobilność oraz zabezpieczenie kręgosłupa przed kontuzjami. Wspiera prawidłową postawę, a jednocześnie reguluje temperaturę ciała. Jest także niezbędnym elementem pozycji odwróconych, wygięć oraz asan opartych o balans. Praca brzucha zapewnia wsparcie w przeskokach i stanowi podstawę płynnej vinyasy. Zabezpiecza odcinek lędźwiowy w mostku oraz poprawia stabilność w pozycjach stojących (nawet na jednej nodze).

Jeśli chcesz nauczyć się oddechu ujjayi (i nie tylko) w praktyce, zapraszam cię na specjalny kurs online, który w całości poświęciłam właśnie temu zagadnieniu. Znajdziesz go TUTAJ 😊

Buziaki!

DagaJoga

You might also enjoy:

Leave A Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *