Pozycje odwrócone – część 1

Pozycje odwrócone najczęściej przywodzą na myśl zaawansowane asany, takie jak stanie na głowie (sirsasana), na przedramionach (pincha mayurasana) czy nawet na rękach (adho mukha vrksasana). Nic bardziej mylnego! Do pozycji odwróconych zalicza się znacznie więcej asan niż myślisz – także te, które wykonujesz w swojej standardowej praktyce. Przygotowałam dla was krótki przegląd asan zaliczanych do tej kategorii, wraz z wyjaśnieniem z czym to się właściwie je.

I pamiętaj – jeśli zaawansowane pozycje odwrócone nie są jeszcze twoją mocną stroną – nie poddawaj się! Nauka jogi to długi i wymagający proces. A o tym jak się do niego przygotować, napisałam TUTAJ 😊

Czym są pozycje odwrócone?

No właśnie – co to właściwie znaczy? Jak zrozumieć to tajemnicze hasło? Najprościej mówiąc, pozycje odwrócone to asany, w których głowa znajduje się poniżej naszego serca, czyli odwrotnie, niż poruszamy się i funkcjonujemy na co dzień. Z definicji wynika, że do wykonania takiej pozycji nie musisz koniecznie stać na rękach 😉 Wystarczy świeca lub halasana, pies z głową w dół, czy nawet standardowy skłon. Istotą pozycji odwróconych nie jest wyłącznie siła oraz elastyczność, ale przede wszystkim – sposób ułożenia ciała i serca względem głowy. Oto cały sekret! Oczywiście, warto pamiętać, że poszczególne pozycje różnią się między sobą intensywnością. Skłon to doskonały początek, za to pełne odwrócenie ciała w pionie będzie miało silniejszy efekt. Wiąże się jednak z większym wysiłkiem i doświadczeniem, dlatego pamiętaj – wszystko w swoim czasie.

* Uwaga: tych pozycji nie zaleca się osobom, które mają zwiększone ciśnienie wewnątrzgałkowe lub jaskrę.

Zalety pozycji odwróconych w jodze

Pozycje odwrócone to wyjątkowy rodzaj asan, które mogą mieć bardzo pozytywny wpływ na nasz organizm. Systematyczna praktyka reguluje i wspiera układy:

• Krwionośny i oddechowy – poprzez transport tlenu i stymulację przepływu krwi do płuc oraz mózgu, bez jednoczesnego zwiększenia ciśnienia tętniczego. Krew swobodniej powraca do serca, które jednocześnie otrzymuje delikatny „masaż” od organów znajdujących się pod nim. Mózg jest lepiej odżywiony, co z kolei wpływa na poprawę funkcjonowania i „sterowania” innymi funkcjami życiowymi człowieka.

• Hormonalny – dzięki prawidłowemu odżywieniu mózgu, poprawia się także praca gruczołów, np. przysadki, która zaczyna pracować sprawniej i wydajniej. Dodatkowo, wybrane asany odwrócone masując organy wewnętrzne, przyczyniają się do stymulacji produkcji hormonów.

• Nerwowy – pozycje odwrócone działają na nasz system przywspółczulny (inaczej parasympatyczny), który odpowiedzialny jest za relaks, trawienie, wypoczynek – czyli za wszystkie czynności i funkcje organizmu, które są przeciwieństwem stanu czuwania. Oznacza to, że pozycje odwrócone pomagają nam się odstresować i rozjaśnić umysł.

Rodzaje pozycji odwróconych

Jak już wspomniałam, pozycje odwrócone to nie tylko efektowne asany z utrzymaniem nóg pionowo w górze. To także proste skłony i popularne pozycje, wykonywane w większości szkół jogi (o szkołach możesz przeczytać TUTAJ) . Do wersji „standard” możemy zaliczyć pozycje takie jak:

• pozycja dziecka (balasana)

• skłon i jego warianty (uttanasana)

• pies z głową w dół (adho mukha svanasana)

• świeca (salamba sarvangasana)

• pług (halasana)

• pozycja ryby (matsyasana)

Jeśli opanujesz pozycje podstawowe i chcesz rozwijać swoje umiejętności, możesz przystąpić do praktyki bardziej zaawansowanych asan. Uwaga – te ćwiczenia wymagają więcej siły, mobilności i przygotowań. Zwróć uwagę na swoje bezpieczeństwo i wykonuj je tylko wtedy, gdy czujesz się w odpowiedniej formie:

• mostek (urdhva dhanurasana)

• stanie na głowie (sirsasana)

• stanie na przedramionach (pincha mayurasana)

• stanie na rękach (adho mukha vrksasana)

Osobiście, uważam, że dwie ostatnie pozycje (moje ulubione 😊) to drzwi i możliwości do szerokiego rozwoju. Silne ręce, umiejętna praca brzucha oraz napięte i elastyczne nogi pozwolą ci na wykonanie nawet najbardziej skomplikowanej vinyasy. Praktyka zaawansowanych pozycji odwróconych nie tylko imponująco wygląda, ale przede wszystkim daje świetne efekty i doskonale wzmacnia ciało. Nic, tylko praktykować! A o tym jak przygotować się do pozycji zaawansowanych, jakie mięśnie aktywować i czego nie robić – napiszę w drugiej części 😊

Namaste

DagaJoga

You might also enjoy:

Leave A Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *