Złote zasady zdrowej praktyki jogi

Zaczynasz ćwiczyć jogę. Wchodzisz na matę i… co dalej? Skąd wiedzieć, że praktykujesz prawidłowo? Jak nastawić się psychicznie do ćwiczeń  i na co zwracać uwagę, aby twoja praktyka była przyjemna i rozwojowa? Mam dla ciebie kilka złotych rad 🙂

Dostosuj poziom trudności

Praktyka jogi nie zakłada ograniczeń dotyczących wieku, płci czy wagi. Musimy jednak pamiętać, że jest formą aktywności fizycznej, dlatego każdy zestaw ćwiczeń należy dostosować do naszych indywidualnych możliwości. Joga jest dla każdego tak długo, jak praktykujesz ją prawidłowo i bezpiecznie. Wykonuj asany adekwatne do twoich umiejętności i pogłębiaj je powoli oraz bez pośpiechu. Uważnie słuchaj swojego instruktora i nie bój się zadawać pytań. Ostatecznie chodzi o twoje bezpieczeństwo i satysfakcję.

Poznaj swoje ciało

Jeśli jesteś początkującym joginem, poświęć więcej czasu na poznanie swojego ciała. Sprawdź, jakie asany sprawiają ci trudność, a które wykonujesz płynnie i bez problemu. To dla ciebie ważna informacja o tym, nad czym warto popracować lub jakie pozycje wykonywać ostrożniej. Codzienną praktykę należy dostosować do twojego aktualnego samopoczucia i możliwości w danej chwili. Jeśli masz obawy dotyczące swojego stanu zdrowia, zawsze w pierwszej kolejności skonsultuj się z lekarzem.

Bądź cierpliwy

Systematyczna praktyka to klucz do sukcesu każdego jogina. Pamiętaj jednak o tym, że nauka zaawansowanych asan może wymagać wielu tygodniu (a nawet lat!) nauki, dlatego nie spiesz się. Daj sobie czas na oswojenie się z nowymi pozycjami, a następnie na naukę ich pogłębiania.  Postępy nie będą widoczne od razu, ale przy odpowiedniej praktyce zauważysz znaczną różnicę i progres co kilka miesięcy. Twoje ciało stopniowo będzie przyzwyczajać się i wzmacniać, aż pewnego dnia… po prostu się uda! Za każdym twoim sukcesem będą stały wszystkie dotychczasowe ćwiczenia, wywrotki, a nawet chwile złości. To normalne, na tym polega proces nauki 🙂

Ciesz się

Bardzo ważnym jest, aby praktyka jogi była dla ciebie przyjemnością. Poszukaj takiej szkoły, która najlepiej będzie odpowiadać twoim potrzebom (pisałam o nich tutaj) oraz nauczyciela, z którym poczujesz dobre i przyjazne flow. Doceniaj swoje sukcesy i obserwuj postęp, a motywacja i radość będzie tylko rosła!

Uważaj na kontuzje

Każda aktywność fizyczna i praca z ciałem może zakończyć się kontuzją. Kluczem do skutecznej praktyki jogi jest poznanie swojego ciała, dobre przygotowanie, rozgrzewka i koncentracja. Jeśli błędnie wykonujesz asanę, w najlepszym przypadku nie będzie miała żadnego wpływu na twój organizm. W najgorszym wypadku – możesz nabawić się kontuzji.

Na co powinieneś zwrócić uwagę?

• Obserwuj swoje ciało (ból, dyskomfort, mrowienie)

• Nie wykonuj asan na siłę

• Dostosuj ćwiczenia do swoich umiejętności

• Ćwicz dokładnie, uważnie i w skupieniu

• Nie wykonuj asan bez przygotowania

• Nie wykonuj ćwiczeń, do których masz przeciwwskazania medyczne

• Pogłębiaj asany, które umiesz wykonać prawidłowo

Ciesz się praktyką, szanuj swoje ciało i bądź dla niego wyrozumiały, a joga zawsze będzie dla ciebie! 😊

Powodzenia!

DagaJoga

You might also enjoy:

Leave A Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *