Joga rano czy wieczorem?

Popularnie mówi się, że ludzie dzielą się na skowronki oraz sowy. Część z nas wyskakuje z łóżek wcześnie rano, aby cieszyć się nowym dniem, podczas gdy pozostali delektują się ciszą i spokojem nocy. Z praktyką jogi jest podobnie – jedni preferują poranne, a inni wieczorne ćwiczenia. Oczywiście, nie musisz decydować się na tylko jedne z nich. Praktykuj wtedy, kiedy masz czas, nastrój oraz warunki. Warto jednak wiedzieć czym różni się praktyka poranna od wieczornej – dzięki temu możesz zaplanować swój dzień, a także wykorzystać jogę jako zamiennik pobudzającej kawy czy też kojącej melisy.

Poranna praktyka jogi

Poranna praktyka niesie ze sobą wiele zalet i dobroczynnego wpływu na nasz organizm. Jedynym utrudnieniem może być znalezienie na nią czasu w gąszczu porannego pośpiechu czy obowiązków. Jeśli jednak jesteś zorganizowana i lubisz aktywny start dnia, będzie to doskonałe rozwiązanie dla ciebie. Poranna praktyka to idealny sposób na pobudzenie całego organizmu: organów wewnętrznych, układu krwionośnego, oddechowego oraz mięśni. Aby oddech przebiegał sprawniej, zachęcam cię do wypróbowania jala neti, czyli techniki oczyszczania zatok, o której pisałam TUTAJ. Następnie, zacznij od ćwiczeń oddechowych, które pomogą nasycić krew i mózg tlenem, dzięki czemu ćwiczenia zadziałają jak mocne espresso. Do porannej rozgrzewki warto dodać także uddiyana bandha lub nauli, które pobudzą twój układ trawienny i mięśnie głębokie brzucha. Pamiętaj jednak, że rano twoje ciało jest znacznie mniej elastyczne, a mięśnie potrzebują więcej czasu na rozgrzanie. Zacznij ćwiczenia od delikatnego rozciągania i subtelnego pogłębiania pozycji. Jeśli nie możesz wykonać pełnej asany (np. skłonu) nie martw się! Z rana twoje ciało potrzebuje paru chwil, aby nabrać pełnej sprężystości, dlatego praktykuj lekko, miękko i niezbyt gwałtownie. Po paru minutach poczujesz zmianę samopoczucia i zaobserwujesz zwiększoną mobilność. Zakończ praktykę niedługim relaksem i ćwiczeniem oddechowym, które doda ci jeszcze więcej energii i pobudzi głowę na dobry początek dnia.

Wieczorna praktyka jogi

Wieczorna praktyka to czas, który pozwoli ci na wyciszenie ciała przed snem i wprowadzenie go w stan relaksu. Twoje mięśnie są już rozgrzane i gotowe do pracy, dlatego sprawniej i bardziej płynnie wejdziesz w asany wymagające elastyczności w nogach, barkach czy klatce piersiowej. Popołudniowe ćwiczenia możesz zakończyć medytacją lub wyciszającymi ćwiczeniami oddechowymi. Pozwoli to na rozluźnienie mięśni i korzystanie wpłynie na jakość snu. O skutecznym odpoczynku w pozycji siavasany możesz przeczytać TUTAJ. Wieczorna praktyka, chociaż będzie nieco bardziej intensywna od porannej, może być jednak nieco krótsza. Jeśli masz za sobą trudny dzień, zbyt długie ćwiczenia mogą zadziałać obciążająco i dodatkowo cię zmęczyć. Zawsze należy słuchać swojego ciała i monitorować moment, w którym wysyła sygnały o przeciążeniu.

Pamiętaj, że każda pora na jogę, to dobra pora 😊 Jeśli masz ochotę, aby poćwiczyć w środku dnia, zrób to! Jeśli w tygodniu masz dużo pracy i ćwiczysz głównie wieczorami, odwróć kolejność w weekendy i sprawdź jak twoje ciało reaguje na poranną praktykę. A jeśli zazwyczaj ćwiczysz rano, raz na jakiś czas poćwicz wieczorem, aby poprawić swój sen i zobaczyć różnicę w ciele.

Namaste,

DagaJoga

You might also enjoy:

Leave A Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *