Czy można ćwiczyć jogę podczas miesiączki?

Czy praktyka jogi jest bezpieczna podczas menstruacji? Tak. Czy w czasie miesiączki ćwiczenia wiążą się z ograniczeniami? Również tak 😊
Każda kobieta przechodzi menstruację w inny sposób. Wiele z nas doświadcza zjawiska zwanego PMS (zespół napięcia przedmiesiączkowego), boleści piersi czy brzucha. Te ostatnie lubią (u niektórych z nas) promieniować na okolice nerek, lędźwi i krzyża. Podczas menstruacji możemy doświadczać także obrzęku podbrzusza, uczucia pulsowania, skurczy, nudności czy zawrotów głowy. Jak zatem praktykować bezpiecznie i bez ryzyka? O tym kilka słów poniżej.

Praktyka jogi podczas okresu

Jak wspomniałam, miesiączka to dla kobiety czas pełen napięcia oraz obciążenia dla organizmu, który oczyszcza się i przygotowuje do nowego cyklu menstruacyjnego. Jesteśmy wtedy bardziej wrażliwe i podatne na ból, dlatego każde ćwiczenia muszą być dopasowane do naszego aktualnego stanu psychofizycznego. Menstruacja to także proces mocno związany z równowagą hormonalną i silnie podatny na jej zawahania. Z tego powodu, praktyka jogi w czasie okresu powinna być bardziej subtelna, niż standardowo. Jeśli odczuwasz dolegliwości związane z miesiączką, być może automatycznie będziesz praktykować nieco delikatniej (np. aby nie czuć bólu powodowanego zbyt szybkich ruchem). Jeśli przechodzisz miesiączkę bez większych dolegliwości, zwróć uwagę, że jest to czas, w którym twój organizm potrzebuje więcej siły i wypoczynku. Przemęczanie go trudnymi ćwiczeniami może prowadzić do pogorszenia samopoczucia, a nawet zwiększyć obfitość plamienia. Regularne ćwiczenia fizyczne i ruch działają dobroczynnie na nasz organizm, dlatego systematyczna praktyka może sprawić, że twoje dolegliwości okołomiesiączkowe zmniejszą się. Pamiętaj jednak, że podczas okresu należy chwilowo obniżać ich intensywność.

Jakich asan nie wykonywać podczas miesiączki

Jak wiemy, w trakcie okresu dochodzi do złuszczenia krwi zgromadzonej w macicy i usunięcia jej. Endometrium spływa w dół, zgodnie z działaniem grawitacji, dlatego podczas miesiączki nie zaleca się wykonywania pozycji odwróconych, które sprawią, że zakłócony zostanie kierunek krwawienia. Możesz oczywiście wykonywać pozycje takie jak pies z głową w dół czy skłon. Nie należy jednak wykonywać ćwiczeń, w których odwrócona zostaje pozycja miednicy, np. stanie na głowie, na rękach, świeca lub stanie na przedramionach. Odradza się także praktykę tych asan, które wymagają silnego napięcia brzucha. Podczas miesiączki odpuść sobie również dynamiczne przeskoki oraz szybkie i skomplikowane vinyasy, które wprawią twoje organy w niepotrzebne drgania. Podczas moich zajęć nie zalecam też, aby osoby z miesiączką wykonywały nauli (czyli masaż organów wewnętrznych poprzez aktywację mięśni głębokich). Taki nacisk na macicę może powodować dyskomfort czy ból.

Podsumowując, podczas miesiączki ograniczaj lub nie wykonuj:

• pozycji odwróconych

• pozycji wymagających silnej pracy brzucha i nadmiernej aktywacji jego mięśni

• przeskoków i dynamicznych ćwiczeń

Pamiętaj, jeśli nie wiesz czy dana asana jest bezpieczna podczas okresu, zapytaj o to swojego nauczyciela. Każda z nas przechodzi miesiączkę nieco inaczej, dlatego słuchaj swojego ciała i płynących z niego sygnałów. Odpowiednia praktyka może sprawić, że mięśnie zostaną rozluźnione, a wraz z nimi zmniejszy się siła odczuwanych dolegliwości. Podczas okresu zaleca się m.in. ćwiczenia na plecach oraz w siadzie. Nie wykonuj jednak takich asan, które będą dla ciebie silnym obciążeniem i spowodują dodatkowe nieprzyjemności.

Miłej praktyki 😊

DagaJoga

You might also enjoy:

Leave A Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *