Dzisiejszy wpis chciałabym poświęcić bardzo ważnemu pytaniu, które zadaje mi coraz więcej osób –
czy joga jest dla mnie? A odpowiedź jest bardzo prosta: jeśli chcesz praktykować i sprawia ci to przyjemność – oczywiście! Wszystko zależy od tego, jakie są twoje oczekiwania i potrzeby. Możesz traktować jogę jako aktywność fizyczną (która pomoże ci zadbać o kondycję) lub jako filozofię życia (codzienna dieta, sposób myślenia, interpretowania świata). Wybór należy do ciebie i do tego, co czujesz. Poniżej opisałam kilka przykładów, które pomogą ci odpowiedzieć na pytanie – czy joga jest dla mnie?

Joga na rozciąganie

Jedno z pierwszych skojarzeń z jogą, to dla wielu osób właśnie ćwiczenia rozciągające. I wcale nie jest to błąd. Wiele asan wymaga od nas nie tylko elastycznych mięśni, ale także mobilności, np. w naszych stawach biodrowych czy barkach. Prawda jest jednak taka, że każdą asanę oraz stopień jej wykonania należy dostosować do indywidualnych możliwości i naszego samopoczucia w danej chwili. Praktykę jogi należy zacząć od prostszych ćwiczeń, które z czasem doprowadzą cię do wykonania nawet najbardziej skomplikowanych asan. W trakcie regularnej praktyki twoja mobilność wzrośnie, a mięśnie stopniowo rozciągną się. Wiele podstawowych pozycji jogicznych opiera się o skłony, rozciąganie nóg, pleców i rąk, czyli wszystko, czego ci potrzeba! Jeśli będziesz ćwiczyć systematycznie, już po kilku tygodniach zauważysz znaczną różnicę.

Joga na wzmocnienie

Styl jogi, który praktykuję, to nie tylko rozciągnięcie i mobilność, ale także siła. Bardzo ważnym jest zachowanie równowagi pomiędzy tymi dwoma biegunami, ponieważ zapewni to najlepsze rezultaty. Jeśli zależy ci na wzmocnieniu swoich mięśni, joga będzie doskonałym rozwiązaniem. Przy doborze odpowiednich asan, możesz zbudować siłę w rękach, nogach czy brzuchu. Tak naprawdę, poprzez praktykę jogi, jesteś w stanie wzmocnić każdą część swojego ciała. Asany takie jak Adho Mukha Vrksasana (stanie na rękach),  Bakasana (pozycja kruka) czy nawet Kumbhakasana (jogiczna deska) będą wymagały od ciebie dużo siły i umiejętnej pracy z wybranymi partiami mięśni. Dzięki temu joga skutecznie je wzmacnia. Rośnie też twoja świadomość swojego ciała.

Joga na stres i uważność

Jak pewnie wiesz, joga to nie tylko ćwiczenia fizyczne, ale także oddechowe, czyli tzw. Pranayama. Praktyki z tego obszaru pomagają wyrównać oddech i pogłębić go, co wspiera funkcjonowanie naszego mózgu. Skuteczna i umiejętna praca z oddechem działa uspokajająco i wyciszająco, dlatego polecana jest m.in. w sytuacjach stresowych. Nie bez powodu ćwiczenia oddechowe stanowią jedną z podstaw nurtu mindfulness, czyli treningu uważności. Rodzajów oddechu jest bardzo wiele – inny stosujemy podczas praktyki asan, inny w celu wyciszenia lub podczas medytacji. Jedno jest pewne – mają cudowny wpływ na umysł, koncentrację i całe nasze ciało. Temat oddechów jogicznych jest tak obszerny, że niebawem poświęcę mu oddzielny wpis 😊

Joga jako filozofia życia

Joga narodziła się w Indiach, a swoje korzenie ma w religii hinduistycznej i filozofii buddyjskiej. W systemie religijnym oznacza jedną z dróg prowadzących do osiągnięcia harmonii pomiędzy ciałem i umysłem. Jeśli ujmiemy jogę jako filozofię życia, możemy traktować ją jako zbiór wskazówek i sposobów przeżywania otaczającego nas świata. Jedną z najważniejszych zasad buddyzmu jest szacunek dla wszystkich istot żywych, stąd wielu joginów stosuje dietę wegetariańską. Do innych elementów, chętnie wcielanych do codziennego życia, należą też medytacje czy mantry. Celem tej filozofii jest dążenie do samodoskonalenia oraz życia w zgodzie ze sobą oraz otaczającym nas światem. Taki styl życia pomaga wielu osobom odnaleźć spokój i wewnętrzną harmonię.

Jak widzisz, praktyka jogi może stanowić odpowiedź na bardzo, bardzo różne potrzeby – od ćwiczeń fizycznych i dbania o dobrą kondycję, aż po styl i filozofię życia. Oczywiście, jeśli nie jesteś pewien, czy możesz praktykować ze względu na swój stan zdrowia – porozmawiaj o tym ze swoim lekarzem. Joga naprawdę jest dla każdego, wystarczy zacząć! 😊

DagaJoga

You might also enjoy:

Leave A Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *